Sigaretten zijn nog steeds een geldmachine voor de ”Big Tobacco”

In het nieuws hoor, zie en lees je dagelijks de successen van de anti-rook campagnes. De pakjes sigaretten zijn uit de zichtbare schappen verdwenen en voorzien van vreselijke gefotografeerde aandoeningen. Lidl stopt zelfs helemaal met het aanbieden van tabak. Je zou haast denken dat de tabaksindustrie inteert en haar verlies neemt.

Maar niets is minder waar. De tabaksindustrie draait en graait volop door. Er zijn zelfs zo weinig sectoren zo winstgevend als de huidige tabaksindustrie. Van hun miljardenomzetten houden de vijf grote tabaksfabrikanten meer dan 25 procent over als winst. Dat zie je verder vrijwel alleen bij hoogwaardige technologiebedrijven als Google en ASML.

Merkentrouw

Hoe dat kan? Ten eerste zijn de verslaafde geldbronnen erg merkentrouw, en in veel Europese landen mogen ze geen reclame maken om mensen over te laten stappen. Dit levert al miljarden winst op die anders zou worden gespendeerd aan reclame. De mensen die roken blijven veelal toch hun favoriete pakje kopen en worden ook niet meer overgehaald een ander merk te proberen. Reclame is immers verboden.

Philip Morris International (PMI), British American Tobacco, Japan Tobacco, Imperial Brands and Altria (de voormalige Amerikaanse tak van Marlborofabrikant Philip Morris) domineren deze tabaksmarkt wereldwijd (behalve in China waar de overheid monopolie uitoefent op de verkoop). Samen verkochten zij in 2016 voor 130 miljard euro aan sigaretten; omgerekend 300 sigaretten voor elke levende mens per jaar, inclusief kinderen en baby’s.

Westerse levensstijl

In Nederland gaat van elke 6,50 bijna 5 euro naar de staat als accijns. Maar hier dringt langzaam de campagnes het aantal rokers omlaag. Dan Afrika en andere opkomende ecomomische landen wordt roken geassocieerd met de Westerse levensstijl en wordt wellustig gerookt. De Big 5 steekt ook veel geld in het tegengaan van waarschuwingen en gezondheidswaarschuwingen. Daarbij komt dat in veel Afrikaanse landen tabak verbouwd wordt, dus een redelijk vrij spel in een continent dat zich vrijwel afhankelijk heeft gemaakt van de tabak. Maar ook landen als Indonesie zijn goed voorzien van tabak en de daarmee gepaarde invloed van deze industrie. Maar liefst 76% van de bevolking ouder dan 15 jaar rookt daar. Daarnaast werken 2,5 miljoen indonesiers in de tabakssector. Dus ook daar zijn de mensen kansloos tegen de tabaksindustrie. Immers zijn ze er financieel van afhankelijk, en door het roken ook lichamelijk aan verbonden.

Nieuwe bronnen

Ondertussen zoekt de tabaksindustrie naar eigen zeggen volop naar een alternatief. Zo werd de IQOS al bedacht, een apparaatje dat sigaretten niet verbrand maar verhit, maar deze blijkt nog steeds een giftige bedreiging te zijn, en zeker geen voldoende alternatief te bieden om Europa mee in te palmen. Er wordt beweerd dat deze vindingen slechts gemaakt zijn om de schijn te wekken dat ze bezig zijn om een minder schadelijk alternatief te bieden, mooi weer spelen in het westen terwijl ze in andere werelddelen volop de lakens uitdelen en zich zelfs richten op jongeren. Een huidige jongere roker is namelijk weer een oudere verslaafde.

E-sigaret nog steeds beste alternatief

Wij zijn voorlopig blij dat de e-sigaret geen valse beloftes maakt, zich niet richt op jongere kinderen en niet meewerkt aan ziekte verspreidende producten. We maken geen reclame en benadrukken duidelijk dat dampen een alternatief is voor roken, zonder dat je er kanker van krijgt. Niet meer en niet minder. Lees meer op de waarheid achter de E-sigaret.

m vr gr

EA-Sigaret